JOOGA

Jooga

Sana Jooga tarkoittaa tilaa. Eheyden tilaa ilman erottelua tai jakamista. Joogassa ei ole kyse tekniikasta tai muodon kopioinnista.

Jooga on ainoastaan, yksinomaan kokemus. Voi vain kokea tapahtuman ymmärtääksen sen. Luonteenomaista tälle kokemukselle on, että se on aina henkilökohtainen. Tällä alueella ei ole mallikokemuksia.

Joogan tehtävä on muuttaa ihmistä, niin että hän ei vain kerää joogatietoa itselleen. Hänestä tulee avoimempi, luovempi. Hän tiedostaa yhteyden kaikkien ihmisten välillä ja oppii suhtautumaan suvaitsevasti ja rakastavasti toisiin ihmisiin.

Kehon harjoittamisen kautta kohti mielen harjoitusta!

Joogaharjoitus koostuu kokonaisvaltaisesta joogaharjoituksesta, harjoitukseen kuuluu virittäytyminen jossa mahdollisuus päästää irti päivän kiireistä. Kuunnellen omaa hengitystä mieli ja keho saa mahdollisuuden hiljentymiseen.

Virittäytymisen jälkeen tulee lämmittely osuus harjoituksessa edetään lempeästi asana harjoitukseen. Harjoituksen välillä on pysähtymisiä asanaan, paluu osio sekä lopuksi vastaanottaminen. Edistyneimmissä harjoituksissa on myös meditaatio-osuus harjoituksen lopussa. Hyvä harjoitus, jossa keho hengitys sekä mieli pysyy mukana koko harjoituksen ajan.

Asteittaisuus on koko joogaharjoituksen perus periaate. Asteittaisuus toteutetaan koko harjoituksen ajan. Asennon dynaamisessa valmistelussa matka on yhtä tärkeä kuin päämääräkin, työskennellään periferiasta keskukseen.

Jooga-tuntivalikoima

Hatha Yoga alkeet

Hathajoogassa tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa lempeitä kehoa yhdistäviä ja vahvistavia liikkeitä. Tunneilla on eri teemoja, joihin keskitytään. Hathajoogaan voi tulla ilman aikaisempaa joogakokemusta, ja se sopii sekä aloittelijalle että aiemmin jooganneille muun harjoituksen tueksi. Jooga asennoista on olemassa lukuisia eri variaatioita, joista jokaisen keholle löytyy sopivin. Tunnilla opit oikean hengitystekniikan ja kehität myös keskittymiskykyäsi. Joogaharjoitus rauhoittaa mieltä. Hiljentymisen avulla pystymme tarkkailemaan itseämme suoremmin sekä rehellisemmin ilman mielemme tulkintoja. Tunti sopii kaikille kehon huollosta kiinnostuneille. Tunnilla tehtävät liikkeet tehdään aina omaa kehoa kuunnellen, liikkeissä edetään asteittain, tunti soveltuu kaikenikäisille sekä kaikenkuntoisille. Pue yllesi mahdollisimman mukavat ja joustavat vaatteet

Tunnin kesto 60 min.

Hatha Yoga jatko

Hathajoogassa tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa lempeitä kehoa yhdistäviä ja vahvistavia liikkeitä. Tunneilla on eri teemoja, joihin keskitytään. Hathajoogaan voi tulla ilman aikaisempaa joogakokemusta, ja se sopii sekä aloittelijalle että aiemmin jooganneille muun harjoituksen tueksi. Jooga asennoista on olemassa lukuisia eri variaatioita, joista jokaisen keholle löytyy sopivin. Tunnilla opit oikean hengitystekniikan ja kehität myös keskittymiskykyäsi. Tunnilla tehdään kehoa huoltavia liikkeitä kehoa kuunnellen, liikkeissä edetään asteittain, tunti sopii kaiken ikäisille sekä kaikenkuntoisille. Pue yllesi mukavat ja joustavat vaatteet. Tunnin lopuksi rauhoitutaan harjoituksen vastaanottamiseen joko selinmakuulla tai istuma-asennossa, Lootusasentoon sinun ei tarvitse päästä, sillä istuma asentoihin voit käyttää meditaatiotyynyä tai joogatuolia.

Tunnin kesto 75 min.

Voimajooga

Voimajooga tunti on huomattavasti nopeatempoisempi kuin muut jooga tuntimme. Pääset tekemään monia eri asana(asento). Tunti on liikunnallinen ja fyysinen, dynaaminen joogatunti. Voimalliset liikkeet vahvistavat erityisesti kehon tukilihaksistoa, lisäävät kehon joustavuutta, kehittävät ja parantavat yhdessä hengityksen kanssa kehon ja aistien hallintaa puhdistaen samalla kehoa ja mieltä. Muista oma pyyhe ja juomapullo mukaan. Tunti soveltuu kaikenkuntoisille sekä kaikenikäisille. Tunnilla liikkeet tehdään oman tason mukaan ja omaa kehoa kuunnellen.

Tunnin kesto 60 min.

Yin Yoga

Tasapainottava yin-jooga edustaa staattisempaa joogatyyliä jossa lihasten sijaan venytetään sidekudoksia. Pitkäkestoiset asennot, joissa viivytään useita minuutteja. ( saattaa alkuun tuntua tuskastuttavan pitkältä). Edistävät sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Sidekudosta on kehossamme joka puolella. Erityisen paljon sitä on lantion ja alaselän alueella. Yin- joogalla on myös hermostoa rauhoittava vaikutus. Antaudumme rauhalliseen, tasapainottavaan harjoitukseen, jossa on mahdollista tutustua itseensä yhä uudestaan ja kenties löytää kehostaan ja mielestään uusia ulottuvuuksia.

Tunnin kesto 60 min.

Pin It on Pinterest